Sport och mat lockade på TouTube 2016

2017-01-24

YouTube släppte nyligen listan över de mest tittade reklamfilmerna under 2016. Högst på listan hamnade Nescafé med informationsfilmen ”Vet du hur man skördar en kaffeböna?”.

Filmerna som funkade bäst i Europa var jul-och djurfilmer. Hälften av alla filmerna var julfilmer, medan ingen av filmerna på den svenska topplistan var det. Även humor och reklamfilm som underhållning var stora trender i Europa, medan filmerna i Sverige snarare innehöll element av överraskning, inspiration eller rationella argument.

Exempelvis Vitamin Well som överraskade med Zlatan som arbetsintervjuare, After Eight som inspirerade med recept på en ny sorts kaka och Coop som rationellt argumenterade för vår kärlek till kött. Totalt blev den sammanlagda tittartiden över 500 år på de filmer som hamnade på topplistan sett över EU:s 28 länder.

Visningarna för klippen nedan är i YouTubes lista omräknat till den svenska marknaden.


Annonsörernas reklamfilmer som tittades mest på det gångna året är:

  1. Nescafé
  2. Volvo
  3. Clash of Clans
  4. Vitamin Well
  5. Telenor
  6. Marbodal
  7. ICA
  8. After Eight
  9. Nike
  10. Coop

Du hittar listan över YouTubes topplista här


 

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev genom att fylla i fältet nedan med din epostadress och trycka på Anmäl.