Historia

Media Genier historia

Media Genier genom åren – uppdrag och vinnare

Media Genier har arrangerats sedan 2013 och är en del av det kostnadsfria läromedlet Media Smart.


Media Genier 2016: Uppdrag – Sverige för UNHCR

Uppdraget för tävlingen 2016 var att hjälpa organisationen Sveirge för UNHCR med en reklam för att öka förståelsen för människor på flykt. Uppdraget bestod i att dels beskriva problemet, formulera målgrupper och budskap, samt att skapa en reklamfilm på 30 sekunder.

Vinnare

Första pris:
Vinnande bidrag: ”Det kunde varit du”
Vinnande skola: Klass 6A i Humfryskolan, Malmö
Juryns motivering: ”På ett oväntat sätt får mottagaren en känsla av hur det kan vara att kastas från hemmets trygghet till ett mörkt, kallt hav. Bidraget skapar en fin känsla av förflyttning och har en hög teknisk nivå. Klass 6A i Humfryskolan har lyckats skapa en känsla av att det kunde vara du.”

Andra pris:
Vinnande bidrag: ”Är detta verkligen orättvist?”
Vinnande skola: Klass 5 i Strandängsskolan, Båstad
Juryns motivering: ”Ett bidrag med ett tydligt budskap som visualiserar det riktiga orättvisorna i världen. De har en bra vinkel på problemet och en bra vändning i filmen som får tittaren att inse hur bra vi har det. Genomarbetade tankar kring kanalval och uppföljning. Klass 5 Strandängsskolan får en rättvis andra plats.”

Tredje pris:
Vinnande bidrag: ”Hjälp flyktingarna”
Vinnande skola: Klass 5B i Alneskolan, Örnsköldsvik
Juryns motivering: ”En klassisk lösning med ett fint bildmanér och bra musikval. Filmen låter mottagaren identifiera sig med människor som tvingas på flykt. Den har också en mycket tydlig uppmaning i slutet för att få tittaren att agera. Alneskolan 5B får en välförtjänt tredje plats.”


Media Genier 2015

Media Genier vinnare 2015

2015 års uppdrag – Min Stora Dag

Uppdraget för tävlingen 2015 var att hjälpa organisationen Min Stora Dag med en reklam för att få fler månadsgivare. Eleverna skulle dels i uppdragsbeskrivningen förklara problemlösningen och sedan, utifrån sina insikter i den första delen, skapa en reklamaffisch, en banner eller en reklamfilm.

Vinnare

Första pris:
Vinnande bidrag: ”Alla har drömmar”
Vinnande skola: Klockargårdsskolan
Juryns motivering: ”Genom att i reklamfilmen visa på barnens önskningar istället för deras utsatthet har eleverna lyckats få till en kommunikation som berör men samtidigt inger hopp. Barnens önskningar, formulerade och framförda på barns vis, förstärker budskapet och förståelsen för hur viktigt Min Stora Dags uppdrag är. Man känner att man vill engagera sig. Bidraget uppfyller ställda krav och bygger på en tydlig idé som går att använda i flera kanaler utifrån målgrupp, i enlighet med elevernas formulerade strategi.”

Andra pris:
Vinnande bidrag: ”Kämparna”
Vinnande skola: 5 Solen i Fredsborgsskolan
Juryns motivering: ”En engagerande reklamfilm som på ett enkelt sätt konkretiserar målet; vad syftet är och vad eleverna vill att filmen ska uppnå. Man får en känsla av att det är ett uppnåeligt mål. Ett tydligt formulerat tack förstärker känslan av att budskapet är viktigt. Avsändaren framgår på ett bra sätt och vi upplever att budskapsbärarnas starka pondus förstärker filmen. Genomtänkt strategi och konkret idé om kampanjuppföljning.”

Tredje pris:
Vinnande bidrag: ”Tomten”
Vinnande skola: Gröndalsskolan
Juryns motivering: ”Autentisk reklamfilm som med en enkel och väl genomförd idé lyckas förmedla budskapet. En positiv film som väcker känslor på ett hoppfullt sätt. En guldstjärna i kanten för ”en biljett till vad du vill”, som går rakt in i hjärtat på åskådaren. Genomtänkt idé från strategi till utförande med väl definierad målgrupp och bra tänk kring kanalval och mätning.”


Media Genier 2014

Media Genier vinnare 2014

2014 års uppdrag – Barnens Rätt i Samhället, BRIS, Ronald McDonald Barnfond eller Världsnaturfonden, WWF

Första pris:
Vinnande bidrag: ”Blyg? Ensam? Osäker?” för BRIS
Vinnande skola: Ängshagenskolan
Juryns motivering: "Med ett tydligt mål, knivskarp målgruppsformulering och ett genomtänkt mediekanalsval har arbetsgruppen tolkat uppgiften på ett utmärkt sätt. De har dessutom kryddat med stark symbolik och ett fint kreativt uttryck.”

Andra pris:
Vinnande bidrag: ”Tänk ifall det skulle hända dig” för Ronald McDonald Barnfond
Vinnande skola: 6B  Norra skolan
Juryns motivering: ”Med ett personligt tilltal väcks engagemang för familjer som befinner sig i en situation med svårt sjuka barn. Annonstexten är välformulerad, med en tydlig röd tråd som passar utmärkt för medievalet.”

Tredje pris:
Vinnande bidrag: ”Hjälp oss att hjälpa” för BRIS
Vinnande skola: 6 i Norra skolan
Juryns motivering: ”Arbetsgruppen har gjort en kampanjlösning som berör och känns i magen. Bra och konkret medieval för att skapa ett lokalt engagemang i en viktig fråga.”


Media Genier 2013

Media Genier vinnare 2013

2013 års uppdrag

1. Barncancerfonden Uppgift: Barncancerfonden behöver fler donationer. Hur skulle du locka människor att skänka pengar med er kampanj?
2. Rädda Barnen Uppgift: Rädda Barnen behöver fler månadsgivare. Hur skulle du locka människor att skänka pengar med er kampanj.
3. WSPA Uppgift: WSPA behöver fler djurfaddrar. Hur skulle du locka människor att skänka pengar med er kampanj?

Första pris:
Vinnande bidrag: ”Hopp sökes” för Rädda Barnen
Vinnande klass: Klass 6, Humfryskolan
Juryns motivering: ”Med en genomtänkt målgruppsbeskrivning och kanalval, en enkel lapp och ett budskap som känns som ett slag i magen är ”Hopp sökes” kommunikation som har stor potential att göra skillnad.”

Andra pris:
Bidrag 62 - plats 2 Vinnande bidrag: ”Alla vill ju skänka pengar, men…” för Barncancerfonden
Vinnande klass: Klass 6, Humfryskolan
Juryns motivering: ”Genom ett väl genomfört förarbete och ett kommunikativt grepp som tar ett reellt problem och adresserar det på ett oväntat sätt, med humor och skön respektlöshet, har arbetsgruppen lyckats skapa kommunikation som effektivt når igenom bruset.”

Tredje pris
Vinnande bidrag: ”Barnräddarna!” för Barncancerfonden
Vinnande klass: Klass 5, Surteskolan
Juryns motivering: ”Arbetsgruppen har med stor värme skapat kommunikation som berör, på ett tydligt sätt. Genom ett imponerande kreativt kanalval och en kommunikativ lösning, med en grafisk utformning som väcker uppmärksamhet, har de visat hur bra det känns att ta rätt beslut.”

Juryns Hedersomnämnande
”Med bidrag som präglats av stort engagemang, kreativ höjd och smarta lösningar har Humfryskolans elever visat att de har stor potential att bli morgondagens stjärnkreatörer.”