Produktplaceringar
Den här lektionen handlar om produktplaceringar och hur fenomenet har utvecklats till att bli en naturlig del av filmer och tv-serier. Under lektionen får eleverna diskutera hur produktplaceringar ser ut och hur vi påverkas av dem. Eleverna får fundera över vad produktplaceringar kan ha för konsekvenser och vilken utveckling dessa kan få i framtiden.
Lektionen tar också upp problematiken kring dold reklam. Genom produktplaceringar, sponsring och marknadsföring i sociala medier exponeras konsumenter alltmer för reklam utan märkning. Det vill säga att det inte framgår av sammanhanget att det handlar om reklam. Produktplaceringar är tillåtet om man i program före och efter ger information om detta.
Bilar, datorer, telefoner och kläder som syns i bild när vi tittar på film, serier eller underhållningsprogram kan många gånger vara produktplaceringar och samarbeten mellan företag. I dessa fall är det noga uttänkt vad som ska visas och för annonsörerna kostar det mycket pengar att få med sina produkter i bild. Idag har fenomenet blivit så vanligt att vi många gånger inte lägger märke till det.
Du måste registrera dig
För att ta del av Media Smart:s lektioner måste du registrera dig. Det är gratis och väldigt enkelt.
Har du varit här tidigare så loggar du in här nedan med din e-post och det lösenord du tidigare valde.
Glömt lösenord