Åk 1-3

För att underlätta undervisningen om reklam, media och källkritik, erbjuds barn i åk 1-3 det kreativa, digitala läromedlet Media Smart. Med hjälp av Media Smart får eleverna ta del av ämnen som berör digitala medier i form av bildframställning, hur information söks samt hur man kritiskt granskar reklam både på tv och nätet. Kreativa och roliga aktiviteter och diskussionsmoment varvas med teori samtidigt som barnen skapar sig en medvetenhet kring reklam och internet.

Media Smart för lågstadiet består av fem lektioner som syftar till att ge barn en introduktion till reklam. Här får de möjlighet att lära sig om vilka olika skepnader reklam kan ha, och fundera över i vilka situationer de kan möta reklam samt hur de påverkas av den.

Du som lärare kan använda hela eller delar av materialet. Varje lektion är fristående och du kan arbeta med dem i den ordning som passar er bäst.

Till varje lektion finns ett eller flera reklamexempel. Ni kan använda dessa eller söka fram andra exempel. Till varje reklamklipp finns det frågeställningar som ni kan arbeta med individuellt, i grupper eller i helklass.

Varje lektion har även en övningsuppgift som ni kan arbeta med enskilt eller i grupper.

Lycka till!

Ur läroplan (Lgr22)

Skolan ska aktivt verka för jämställdhet. Skolan ska därmed gestalta och förmedla lika rättigheter, möjligheter och skyldigheter för flickor och pojkar, kvinnor och män. I enlighet med grundläggande värden ska skolan också främja interaktion mellan eleverna oberoende av könstillhörighet.

Genom utbildningen ska eleverna utveckla en förståelse av hur olika  föreställningar om vad som är kvinnligt och manligt kan påverka människors möjligheter. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska könsmönster och hur de kan begränsa människors livsval och livsvillkor.

Skolan har i uppdrag att förmedla och förankra grundläggande värden och främja elevernas lärande för att därigenom förbereda dem för att leva och verka i samhället. Skolan ska förmedla de mer beständiga kunskaper som utgör den gemensamma referensram alla i samhället behöver.

Eleverna ska kunna orientera sig och agera i en komplex verklighet med stort informationsflöde, ökad digitalisering och snabb förändringstakt.

Studiefärdigheter och metoder att tillägna sig och använda ny kunskap blir därför viktiga. Det är också nödvändigt att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska information, fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ.

Kursplaner Åk 1-3

Bild (Lgr22)

Bildframställning

  • Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder och illustrationer till berättelser.
  • Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
  • Fotografering och överföring av bilder med hjälp av digitala verktyg.
  • Etiska frågor som kan uppstå vid framställning och användning av bilder i olika sammanhang.

Samhällsorienterande ämnen (Lgr22)

Att leva i världen

  • Grundläggande demokratiska principer. Vad åsikts- och yttrandefrihet samt majoritetsprincipen kan innebära i skolan och i samhället.

Att undersöka verkligheten

  • Metoder för att söka information, till exempel textläsning, intervjuer och obser­vationer. Samtal om olika källors användbarhet och tillförlitlighet.

Svenska (Lgr22)

Texter

  • Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt person­beskrivningar.
  • Texter som kombinerar ord och bild samt texter i digitala miljöer för barn.

Informationssökning och källkritik

  • Informationssökning i böcker, tidskrifter och på webbplatser för barn samt i söktjänster på internet.
  • Hur texters avsändare påverkar innehållet.
Länkar och extramaterial