Tävlingstips

Media Genier tävlingstips

För att maxa er insats

Innan ni börjar arbeta med era tävlingskampanjer är det bra om du förbereder dina elever så att de kan vara med och bevisa att de tillhör årets vassaste reklammakare – och morgondagens smartaste konsumenter!

  1. Börja med att arbeta med lektionerna för mellanstadiet i klassen. Om ni sedan tidigare redan gjort det, kan det vara smart att repetera vissa delar och begrepp.
  2. Nu är det dags att börja tänka som riktiga reklamskapare. Ta fram några exempel på hur den aktuella organisationen tidigare har kommunicerat. Vilken målgrupp tror ni att de har velat nå med den annonsen, filmen eller bannern? Hur kan ni göra för att nå er målgrupp med er egen kampanj?
  3. Gå igenom Media Smarts ordlista och diskutera begrepp såsom målgrupp, kanalval och mål. Du hittar ordlistan här.
  4. Ta hjälp av era favoritreklamer! Vilka är era favoriter just nu? Varför då? Skriv upp vilka värden som reklamen skapat på stora tavlan. Är den ”rolig” eller ”fick mig att tänka efter” vad är det som varit bra? Försök att använda de värden ni tycker är viktiga i era egna reklamkampanjer.
  5. Öva upp er kreativitet gemensamt i klassen, genom att hitta ord som kan passa era reklamkampanjer. Vilka ord kan passa i en reklam för Min Stora Dag? Är det ”familj” eller ”bli frisk” som ska vara viktiga i era kampanjer?
  6. Titta på hur reklamexperterna har gjort, för att få inspiration! Guldägget och 100-wattaren är Sveriges största reklamtävlingar, och de som vinner i tävlingarna är väldigt duktiga på det här med reklam. Titta på hur vinnarnas reklamkampanjer ser ut, på respektive tävlings webbsida.

Till 100-wattarens hemsida

Till Guldäggets hemsida