Årets vinnare! Humfryskolan i Malmö tar hem guldet

2016-11-21

Stort grattis Fredrik Håkansson, rutinerad lärare som för andra gången är med och vinner ett förstapris i Media Genier. Juryn motiverade guldbidraget så här:

På ett oväntat sätt får mottagaren en känsla av hur det kan vara att kastas från hemmets trygghet till ett mörkt, kallt hav. Bidraget skapar en fin känsla av förflyttning och har en hög teknisk nivå. Klass 6A i Humfryskolan har lyckats skapa en känsla av att det kunde vara du.

Fredrik Håkansson, HumfryskolanHej Fredrik, hur har ni arbetat med Media Genier?
– Först hade jag i bildundervisningen en presentation kring reklam, där jag delvis använder Media Smarts material. Eleverna fick analysera hur reklamfilm och reklambild funkar. Vi pratade om att bra reklam ofta är uppbyggd som en gåta där bilden säger en sak och orden något annat, vilket får mottagaren att fundera och känna sig smart. Vi tittade på reklam som använder kända historier (till exempel den trojanska hästen), eller att använda ett fryst ögonblick (mottagaren får räkna ut vad som har hänt och vad händer sen, exempelvis om du får oväntat besök…) göra en kommentar på en känd kampanj (när du vet vem som kommer…), eller att använda ett känt talesätt eller kampanj förklädd som exempelvis en nyhet. Eleverna arbetade med människor på flykt i SO och i svenskan. De fick ut faktablad om UNHCR:s arbete. Utifrån det fick eleverna komma på så många olika idéer som möjligt där de skulle använda de metoder vi gått igenom (skapa en gåta, använda kända historier, fryst ögonblick och så vidare.)

Hur kom kampanj-idén till?
– Varje arbetsgrupp skapade fem idéer som de presenterade för mig. Jag tycker det är viktigt att eleverna inte låser sig vid första bästa idén, utan får undersöka alla möjliga tänkbara vägar. Sedan är det viktigt att de utvecklar förmågan att ta ett beslut, välja en av idéerna för att arbeta målmedveten med den. Tillsammans pratade vi om potentialen i de fem idéerna och vilken idé som på det mest nyskapande sättet kunde kommunicera budskapet till mottagaren.

Vilken var er största utmaning i arbetet?
– Det var att få alla elever att komma på ovanliga idéer. Ofta handlar det om att sätta ihop kända delar i nya oväntade kombinationer. Testa sig fram och se vad som händer om vi använder något helt annat uttryck, som ett typiskt Youtuber-uttryck att framföra budskapet eller en superhjälte som inte hinner fram.

Hur tyckte eleverna att det var att jobba med Media Genier?
– De lärde sig väldigt mycket; dels om människor på flykt, vilka hjälpinsatser som görs, dels om hur reklam fungerar, hur en kreativ process ser ut, att få någonting färdigt, samt tekniska kunskaper som ljudinspelning, animation, filmredigering och så vidare. Att de vann innebär antagligen att de tar med sig processen ännu mer än de skulle göra annars. De blir mer medvetna om att de lärde sig något och utförde någonting bra.

Vad är den största lärdomen ni tar med er efter arbetet med Media Genier?
– En bra idé är det viktigaste. Det är värt att lägga mycket tid på.

Hur mycket tid har ni lagt på Media Genier?
– Åtta timmar.

Ni har ju vunnit tidigare (2013), vad är er hemlighet?
– Eleven som vann 2013 går i nian nu och han fick faktiskt presentera för sexorna hur han tänkte när han gick i sexan och gjorde sin kampanj. Det var inspirerande för eleverna. Vår styrka är att arbeta fram idéer i övningar, att se potentialen i idéer och hur dessa kan utvecklas, att söka det oväntade och att ta vara på uttrycksformer som eleverna är bekanta med och kombinera innehåll och form på nya sätt.

Hur togs segern emot av klassen?
– De blev glada och chockade.

Vad ska ni göra för prispengarna?
– Eleverna diskuterar om de vill göra någonting roligt till våren, kanske Tivoli i Köpenhamn, eller spara pengarna till en Berlin-resa när de går i nian.

Vilket är ditt bästa tips till lärare som planerar att tävla nästa år?
– Testa olika vägar till idéerna, sitt inte med ett tomt vitt papper, gör dramaövningar, ett studiebesök eller en annan upplevelse, skissa, gör collage, härma andra men hitta en egen twist, ta inspiration från något helt annat än reklam.


Humfryskolans film


 

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev genom att fylla i fältet nedan med din epostadress och trycka på Anmäl.