Media Genier

- tävlingen för smarta reklamskapare

Media Genier 700 px

I Media Genier tävlar mellanstadieelever från hela landet med egna reklamkampanjer för en ideell organisation. Vinnarna utses av en duktig jury och pristagarna vinner pengar till klassen.

Media Genier ger mellanstadieelever chansen att bevisa att de är morgondagens skarpaste konsumenter och att ni förstår reklamens mål och syfte, men också hur man som konsument påverkas av reklam och andra budskap.

Om Media Genier

Man kan säga att reklamens viktigaste mål är att nå fram med sitt budskap till oss konsumenter. Reklambranschen har lagt ner mycket möda med att nå dit. Ända sedan 1950-talet har reklam varit en vetenskap med analyser, tester och verktyg för att hitta rätt sätt att nå konsumenterna. Då som nu är grundpelarna målgrupper, budskapen och valen av media.

Tävlingen Media Genier syftar till att ge mellanstadieelever en inblick i hur reklam skapas och varför den finns. Genom att skapa egna reklamkampanjer åt en ideell organisation har eleverna chansen att vinna pengar till sin klass. Under skapandet av reklamkampanjerna får eleverna reflektera kring hur de tror att de kan hitta sin målgrupp och genom vilka kanaler. De får även fundera över hur de med sina kampanjer når sina uppsatta mål.

Priser   Pengarna kopia

1:a pris: 8 000 kronor
2:a pris: 5 000 kronor
3:e pris: 3 000 kronor

Avgransning smal

Tävla

Tävlingen är stängd för i år – men drar igång igen 2016. Vinnarna 2015 kommer att presenteras i mitten av november.

Avgransning smal

Experterna

Media Geniers jury kommer från hela branschen. Läs mer om vilka de är här

Media Jury 2015